|
|
|
|
|
|
|
MBA Leadership programme
Se om min involvering i det CBS-ledede internationale leadership programme om Sustainable Urbanisation:
HANWANG FORUM ON SUSTAINABLE DEVELOPMENT
HONORARY
VICE-PRESIDENT OF THE HANWANG FORUM IN CHINA
The
Hanwang Forum is an initiative to promote a sustainable development in China.
It has started in the south-western province of Sichuan, where a terrible
earthquake killed 100.000 people in 2008 and destroyed a huge area. It is the reconstruction of this area, which
was the origin of the Hanwang Forum initiative.
The initiative has full support from the Chinese government, the
regional government and the local authorities.
The
main objective of the Hanwang Forum is the following:
Seeking for a new life mode and improving the
ability of global disaster prevention, disaster relief and sustainable
development, Hanwang Forum is dedicated to paving a way towards harmony and
coexistence.
Here
is the website of the Hanwang Forum:
http://www.hwforum.cn/en/index.php?a=index&m=index&g=home
And
on this site you see my role in the organisation:
http://www.hwforum.cn/en/index.php?a=zuzhi&m=zuzhi&g=home
I
have in particular assisted in liaising the Forum with Commissio9ners and other
key people in the European institutions, in the EU member states and with a
number of professionals in sustainable development in Europe (architects,
etc.).
I
also have given an interview to Chinese TV about my views on the Hanwang
initiative:
http://www.youtube.com/watch?v=kmxAEvZACSU
In
the same context I am also involved in a Chinese-European initiative on MBA
Executive Training programme. On the European side the leading partners are CBS
in Copenhagen, INSEAD in France, Oxford University, and others, and on the
Chinese site the leader is Peking University.
I
will also be attached to a coming “Green
Future” global working committee, which is being established by the Chinese
MBA universities in cooperation with Europe and the US.
Mine 17 vigtigste aktiviteter
Mine 17 vigtigste aktiviteter
NIELS JØRGEN THØGERSEN
Mine 17 aktiviteter
1.
EU ekspert
: Mine 32 år på ledende poster i
EU og mine stadig meget aktive EU-netværk giver mig let adgang til alle EU
institutioner. Og også let adgang til alle 28 medlemslande. Jeg er honorær
generaldirektør i EU-Kommissionen
2.
Min styrke i kommunikation
:
Mit
særlige område er kommunikation, især interaktiv kommunikation via Internettet,
sociale medier, TV og digitale radio netværk. Arbejde med at engagere og involvere
borgerne aktivt. Og med at give dem reel indflydelse på, hvad der sker og
besluttes
Om
kommunikation: http://niels-jorgen-thogersen.dk/5642137
Om nogle af
mine tidligere aktiviteter i EU:
http://niels-jorgen-thogersen.dk/5642141
3.
Satsning på Grøn Kommunikation
:
Gør din kommunikation grøn.
Spar resourcer. Brug mindre energi. Gør noget aktivt for, at dit CO-2 udslip
går ned. Lad de nye medier tage over hvor det er muligt. Lad være med at
printe. Reducér rejseriet. Brug i stedet SKYPE eller andre VOIP tjenester –
også til konferencer. Sørg for løbende at måle, hvor meget du sparer af energi
og hvordan du kan spare mere. Lav en analyse af, hvor ”grøn” du er i din
kommunikation. Og lad alle vide det
J
S
S
S
4.
Min nye brug af networking
:
I dag er den mest effektive form for work
networking. At vide hvem der er de
bedste og mest informerede kontakter og partnere i enhver sag. Det vil ofte være forskellige afhængig af,
hvad sagen drejer sig om. Få råd om, hvordan du får størst nytte af Networking
2.0
5.
Mit arbejde for Internet bredbånd til alle – og
gratis
:
Hjælp mig i
mine initiativer for at skaffe bredbånd til alle – alle steder. Det vil give en
meget positiv effekt både i økonomien, i politik, i tjenesteydelser, i
uddannelser, i demokratiet. Abonnér på mine oversigter og kort over, hvor du
allerede kan finde det. Og hjælp mig med at lave en så omfattende GUIDE som
muligt. I så mange europæiske lande som muligt
6.
Mit arbejde for Club of Venice
:
Jeg er næstformand i denne
uformelle klub, der består af alle direktørerne for kommunikation i de 27
EU-landes regeringer, i EUs ansøgerlande og i EU institutionerne. Mine særlige
ansvarsområder i klubben er web kommunikation, sociale medier, audio-visuelle
aktiviteter, on-line presseovervågning gennem LIVING EUROPE ( http://www.livingeurope.eu/
) og snart også assistance til vore kolleger – kommunikationsdirektørerne i de
nye demokratiske arabiske lande
7.
Min tidligere rolle som Goodwill Ambassador for København
:
Her hjalp jeg København med
kontakter i EU og i EU-landene. Og jeg havde derigennem direkte adgang til ledere,
institutioner, myndigheder og virksomheder i den danske hovedstad. Mine særlige
interesseområder i dette arbejde var cleantech aktiviteter, high-tech udvikling
og i det hele taget at følge EUs udvikling på områder, der især interesserer
København.
Og på
video: http://www.youtube.com/Copenhagengoodwill
8.
Mit arbejde for frie og uafhængige medier
:
Medierne er under stort pres
fra myndighederne i store dele af verden i dag. Det er derfor meget vigtigt at
arbejde for deres uafhængighed og professionelle arbejde. De bør f.eks. spille
en aktiv rolle i opbygningen af nye demokratiske stater, i forhindring af
konflikter og i fredsbevarelse. Gennem netværket SPRINGMEDIA PARTNERSHIP
er jeg aktivt med til at hjælpe medierne i de nye demokratiske arabiske lande.
9.
Mit arbejde
for det store kinesiske projekt, the HANWANG
INITIATIVE, der skal sikre en bæredygtig udvikling i Kina: Jeg hjælper dem især med kontakter i Europa,
som de især gerne vil arbejde tæt sammen med.
Se
http://www.hwforum.cn/en/index.php?a=zuzhi&m=zuzhi&g=home
10.
Ejer af CON AMORE:
Dette er et rådgivningsfirma, der især beskæftiger sig med
kommunikation, EU anliggender, osv. Det
er registreret i Danmark og er aktiv over det meste af Europa med konkrete
opgaver inden for dets specielle ekspertise.
Se mere
her: http://www.con-amore-communications.dk/
11.
Musketér
i DABGO
( http://www.dabgo.net/
):
Dette er et
verdensomspændende netværk af mere end 11.000 danskere med omkring 200
medlemmer i Belgien. Formålet er at sikre alle deltagere let og gratis adgang
til andre erhvervsaktive danskere ( i det private såvel som i det offentlige )
hvor de end befinder sig. Forkortelsen
betyder: Danes Abroad Business Group
On-Line
12.
Aktivist for et stærkere og bedre Europa:
Min stærke
overbevisning om det nødvendige af et stærkt, innovativt og fremadskuende
Europa får mig til at være aktivt med i kampen for dette Europa. For dets værdier, dets interesser, det
levevis, dets evne til nytænkning. Jeg
støtter aktivt initiativer som Spinelli Gruppen
( http://www.spinelligroup.eu/
), Europabevægelsen (http://www.eubev.dk/
) og dens internationale organisation ( http://www.europeanmovement.org/
), Nyt Europa (http://www.nyteuropa.org/ ) og Delors tænketank Notre
Europe ( http://www.notre-europe.eu/en/
)
13.
BORGER-RETTIGHEDER: I denne forbindelse arbejder jeg også sammen
med like-minded folk over hele Europa for, at de godt 12 millioner EU-borgere,
der bor i et andet EU-medlemsland end deres eget, skal have STEMMERET
TIL ALLE VALG i
det land, de bor i. Og også at det skal
være muligt for alle europæere, der bor i et andet land end deres eget, at have
DOBBELT STATSBORGERSKAB, hvis de ønsker det
14.
Også stærk
støtte til DEBATING EUROPE
( http://www.debatingeurope.eu/
)
– et nyt pan-europæisk
initiativ for at engagere borgerne gennem brug af et intelligent mix af sociale medier, TV, satellit konferencer, møder, etc.
15.
Aktiv globetrotter
:
Mange rejser lige fra de nærmeste hjemegne til
hele Europa og hele verden. Og skriver korte vejledninger ( Oplev.... ),
som andre forhåbentlig kan have nytte af bagefter. Se mere på min hjemmeside her: http://niels-jorgen-thogersen-dk/5642138
16.
Krønikeskriver:
Jeg har
allerede skrevet mange afsnit om mit liv fra min barndom på landet i Danmark
til mine oplevelser i arbejdet med og i Europa. Med mine personlige oplevelser
og lærdomme fra årene igennem. Herunder også en beskrivelse af mange af de
personligheder, jeg har været heldig at møde og arbejde med.
http://niels2013kronike.wordpress.com/
17.
Aktiv slægtsforsker
:
Jeg har siden 1962 arbejdet med min slægts
historie. Det længste jeg indtil nu er kommet tilbage er 1573 hos en lokal smed
i Vesthimmerland. Altsammen med
personlige historier, fotos, dato-oversigter og særlige begivenheder. Og
baseret på min egen higen og søgen kombineret med aktiv hjælp fra min store
slægt i Danmark, i USA og i andre lande.
Du kan se lidt af mit arbejde her.
http://niels-jorgen-thogersen.dk/5642124
Her kan du
læse om, hvordan man kan gribe slægtsforskning an:
http://niels-jorgen-thogersen.dk/5642156
Niels Jørgen Thøgersen
niels@niels-jorgen-thogersen.dk
http://niels-jorgen-thogersen.dk/
Den 2. september 2013
Opdatering om Mig Selv
W H O A M I ?
A snapshot on me and my main activities
Short and to the point:
·
EU specialist
·
Communicator
·
Innovator
·
Networker
·
Facilitator
·
Pathfinder
·
Story teller
·
And:
Bon Vivant
J
And more in concreto:
1.
COMMUNICATION 2.0
:
* Devolping practical use of social media
* Reshaping Obama’s on-line strategy
for use in Europe
* Presenting Web 3.0 – the semantic web
2.
EU SPECIALIST
·
Knowing Europe
·
Communicating Europe
·
Advising on Europe
·
Conecting in Europe
·
Training on Europe
3.
CLUB OF VENICE:
Honorary vice-president of informal club of
all
communication directors in the 27 EU
governments
,
candidate countries and EU institutions
Purpose
: Exchange of ideas and experience
Projects
: LIVING EUROPE
www.livingeurope.eu
( latest news from the media in 28
European countries – in 20 languages )
CAPACITY BUILDING in
Communication ( training, etc.)
4.
GOODWILL AMBASSADOR FOR COPENHAGEN:
Projects:
CLIMATE CHANGE projects
( esp. communication; branding;
Founders Forum; climate )
5.
COMMUNICATING EUROPE ( making Europe move forward )
6.
BONN NETWORK ( making the media support peace building and
conflict prevention )
7.
CRONICKLER - on Myself, My family, My Work, My Ideas.
8.
MY PERSONAL WEB SITES:
·
www.Niels-Jorgen-Thogersen.dk
( in Danish )
·
www.simplesite.com/kimbrer
( in English )
·
www.simplesite.com/communicating_better
( on new media )
9.
ACTIVE ON THE FOLLOWING NETWORKS:
·
SKYPE ( name: kimbrer )
·
LINKED IN
·
FACEBOOK
·
TWITTER
·
PLAXO
·
hi5
·
XING
·
NETLOG
·
DABGO
Niels Jørgen Thøgersen
e-mail:
kimbrer@gmail.com
This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it
October 2010
TOUR 2012: Cleantech initiativ
Tour2012europe
– At a Glance
Tour2012europe
will in 2012 be the biggest green-technology
exhibition tour in Europe. In partnership with the Covenant of Mayors' Office
(COMO), it will establish contact with more than 2,600 mayors throughout the
EU.
Tour2012Europe
will be on the road from April until November 2012
together with, and in co-operation with, leading companies and organisations
which all have green technology on their agendas.
Our media
partner EuroNews will be covering the exhibition tour by means of reports, news
broadcasts and the profiling of selected cities.
COMO selects
one of the five biggest cities in each EU member country. The cities selected
must be able to demonstrate a strongly committed focus on green technology.
The actual
event will be held at a carefully chosen location in the centre of each city.
Who should participate?
Companies,
organisations and institutions which need or want European-wide branding of
products, services and technologies that reduce energy consumption and carbon
emissions.
Exhibition
partners must take part in the tour in all 27 countries.
What is the cost?
A stand costs
220,000 Euros. Everything is organised in advance. Exhibitors only provide
the content
for the stand plus manpower for the stand.
What are the benefits for exhibitors?
Branding in 27 EU countries in co-operation with CoMO
Coverage in local media, TOUR2012EUROPE magazine
distributed to more than 2,600 Covenant cities.
B2B event
Business-to-Covenant cities
First-mover effects
European-wide sharing of ideas, activities and projects
Exhibition partners may use Tour2012europe in their own marketing.
Who is behind this
initiative?
The
organisation behind TOUR2012EUROPE is based on companies which are highly
experienced organisers of exhibitions and touring events and activities, in
co-operation with the Covenant of Mayors' Office, Cleentech Cluster, EuroNews,
the Danish Ministry of Foreign Affairs, and the European Commission.
If you want to discuss the details further
please contact:
Niels Jørgen Thøgersen - kimbrer@gmail.com
Næstformand i CLUB OF VENICE
Jeg er næstformand i CLUB OF VENCE. Det er en uformel klub af kommunikationsdirektørerne i de 27 EU-landes regeringer, i EU-Institutionerne og i regringerne i EUs kandidatlande.
Vi mødes adskillige gange om året til erfaringsudveksling og for at få præsenteret de nyeste udviklinger inden for moderne kommunikation.
Her er hovedprincipperne i CLUB OF VENICE:
CLUB OF VENICE What is the Club of Venice? |
Raison d’etre We are a private and informal forum for senior communication professionals from MS governments and the European institutions. Our common interest is effective public communication, with an emphasis on Europe, using every appropriate channel. Status and style The Club of Venice is an independent club, not a European institution. It is subject only to the rules made by its members. Within the Club, all institutions and states are equal. The Club’s style is pragmatic, co-operative and informal. It relies entirely on the goodwill of its members for facilities and organisation. Business process The Club identifies topics of interest and mutual concern and examines them: Ø to stimulate the exchange of ideas and people Ø to share best practice Ø to learn lessons. The Club works through: Ø its twice-yearly plenary meetings Ø workshops which focus on specific issues and professional practices Ø Venicenet, the Club’s dedicated website. The Club’s agenda is guided by its Steering Committee, with the help of the animateurs who lead Club activities on specific topics and issues. Key topics and workshops For each topic of continuing interest, the Club finds an animateur from among members. The animateur stimulates discussion: Ø through workshops Ø through Venicenet. Outcomes and proposals from the workshops are reported to plenary sessions and on Venicenet. Plenary sessions Plenary sessions are held twice a year, hosted by a Member State. The Club's agenda is guided by the Steering Committee in discussion with the host state. It includes: Ø reports from workshops Ø new topics and issues of professional interest Ø future business. VeniceNet The VeniceNet is the Club’s private website, where members share documents, data and on-line discussions through thematic forums and databases. The animateur for each theme is the moderator for the appropriate forum. The Club’s Steering Committee provides guidance for the Webmaster whenever required. Access to the Venicenet is granted to members and the collaborators they nominate.
Goodwill Ambassador for København
Jeg er en af de 72 Goodwill Ambassadors for København rundt omkring i verden.
Se mere her:
www.ambassadornet.dk
Her er lidt om mit arbejde især på Klimaområdet for tiden:
NJT GWA TASKS
De 4 Cer ( the four Cs, og ikke the seven seas :) )
1.
COMMUNICATION:
a) i og med alle EU institutionerne b) i og med alle EU landene ( som næstformand i Club of Venice ) c) med seriøse og vigtige NGOer og Think Tanks ( såsom European Climate Foundation, WWF, CAN, EPC, CEPS, osv. ) d) bruge social networks meget mere kreativt i vor Cleantech sag ( LinkedIn, Ecademy, XING, Facebook, YouTube, Eventful, etc. ) e) formidle godt stof til internationale on-line medier ( som EurActiv, Agence Europe, EU Observer, m.v. ) f) hjælpe med vor nye GWA hjemmeside - både den interne og den eksterne ( promotion og udvikling )
2. COVENANT OF MAYORS:
a) 635 europæiske byer ( snart over 1000 ), der mindst vil nå 20-20-20 målet i 2020 b) behov for hjælp og inspiration - og konkrete samarbejdspartnere. Hvorfor ikke i Danmark ? c) EnergyTours, Copenhagen Climate Consortium, Networking, etc.
3. CLIMATE CORRESPONDANTS:
a) Netværk af uformelle Climate Change correspondants over hele verden ( allerede nu i Australien, Sydkorea og Rusland ) b) Få løbende information om lokale aktiviteter og planer fra dem c) Fodre dem med relevante informationer og forslag, de kan bruge
4. CALENDAR ON COMING CLIMATE CHANGE EVENTS:
a) Interaktiv samlet oversigt over flest mulige vigtige events ( 8. udgave allerede kommet ) b) Videreudvikling og promotion c) Overdrage den til andre ansvarlige efter COP15
Nu medlem af EUROPABEVÆGELSENS HOVEDBETYRELSE
Niels Jørgen Thøgersen
Jeg var fra Maj 2009 medlem af Den danske Europabevægelses hovedbestyrelse. Jeg sagde med glæde JA til en opfordring til at stille op - og blev valgt med flest stemmer af alle på landsmødet den 2.-3. maj i Jørlunde.
EBs hjemmeside:
http://www.eubev.dk/
Hvorfor sagt ja ?
·
fordi
jeg ønsker at støtte arbejdet for et stærkere, et bedre og et meget mere dynamisk og nytænkende europæisk samarbejde
·
fordi
jeg meget stærkt støtter den aktive linje, som Europabevægelsens ledelse har lagt
·
fordi
jeg jeg gennem hele mit liv, ikke mindst mine 32 år som direktør i Europa-Kommissionens kommunikationstjeneste, har fået en masse erfaringer, som jeg gerne bruger aktivt til at støtte organisationens fremtidige arbejde
·
fordi
jeg er aktiv i en masse netværk både i Danmark og i resten af Europa, som jeg mener kan være at stor nytte også for Europabevægelsen
·
fordi
jeg gennem mine nuværende aktiviteter inden for moderne interaktiv kommunikation ( Obama-metoder ”oversat” til brug i Europa ) kan bidrage til en større gennemslagskraft for EB i medierne, ikke mindst i de nye on-line medier, og også bidrage til, at organisationen får mange flere medlemmer ( som jeg synes vil være meget vigtigt for det kommende arbejde )
·
fordi
min detaljerede, personlige viden om både indholdet og de indre veje i EU-samarbejdet kan gøre nytte for meget af EBs fremtidige arbejde.
Lidt facts om mig selv:
·
Niels Jørgen Thøgersen, f. 1945
·
Cand.scient.pol.; tidl.
Kommunikationsdirektør i EU-Kommissionen indtil 2005
·
Bosat i Belgien med hyppige ophold i Danmark ( især hele sommeren )
·
Hjemmeside:
www.Niels-Jorgen-Thogersen.dk
·
Ikke medlem af noget politisk parti
Niels Jørgen Thøgersen
e-mail:
kimbrer@gmail.com
Om at få folk til at stemme...
Jeg har den opfattelse, at vi fremover skal bruge moderne, interaktivemetoder i moderne valgkamp. 🙂 Ikke alt det gamle med plakater, annoncer, flyveblade og megen snak 😥
Jeg hjælper forskellige partier og organisationer med at prøve det i praksis.
Her er min opskrift:
COMMUNICATION 2.0 Mobilising Voters in Ten Steps 1. WHY VOTE - a very short, dynamic text 2. Mobilise through the Pyramid Principle ( Activists: “You find 10, who each finds 10, etc.” “ Be the first to know “ “ Find local events “ “ Contact undecided voters “ “ Share your story on your blog “ ) Use Google Docs for communicating with the activitists Create special support groups: Women for…; Students for…; Youth for…; Teachers for…; Nurses for…; Farmers for…; etc ) 3. Modern interactive Website / Home Page Has to be the epicentre of the campaign and include everything ( such as Messages, Updates; Activation site for Activities; Blog; Social Networks; You Tube, Flickr; Eventful; Event programme; etc. ); Donations / Fundraising; e-Shop ) 4. Use Social Communities very actively ( such as Facebook; MySpace; Twitter; Digg; Ecademy; XING; LinkedIn, BeBo; hi5; NING; Plaxo; Friendster; etc. ) ( select the most appropriate communities – and have a responsible for each ) 5. Use efficient on-line distribution channels ( such as YouTube for video messages; Flickr for photos; Eventful for coming events; etc. ) 6. Use E-mail alerts ( “Be the first to know “ ) ( to your activists and to everybody who wants it ) ( collect e-mail addresses via special Web Forms, Business Card Scanners, etc. ) 7. Use SMS / Text Message alerts ( “ Be the first to know “ ) ( to your activists and to everybody who wants it ) ( collect mobile phone numbers via special mobile number ) 8. Systematic feed-back about voters’ reactions, worries, questions ( via e-mails; Google Docs; sms/text messages, etc. ) ( and react immediately to the most important issues to your activists, on your Home Page, by e-mail and on YouTube with video message ) 9. Systematic monitoringof media, blogs, discussion fora, etc. ( by activists, EMM, Imooty, bloggingportal, and other means ) 10. Voting on beforehand: Make a special and energetic campaign to make people use of this possibility ( different rules for each country ) Detailed OPERATIONAL PLANS for each point can be prepared and made available according to special agreement. Niels Jørgen Thøgersen 35, avenue de l’Europe, B-1330 Rixensart, Belgium tel. 0032 474 747 040 e-mail: kimbrer@gmail.com Skype: kimbrer www.simplesite.com/communicating_better
LIDT NYT OM MAJ SJÆLV :)
NIELS JØRGEN THØGERSEN
W H O A M I ?
A snapshot on me and my main activities
Short and to the point:
·
Communicator
·
Innovator
·
Networker
·
Facilitator
·
Pathfinder
·
Story teller
·
And: Bon Vivant
J
And more in concreto:
1.
COMMUNICATION 2.0: Developing Obama’s on-line strategy
for use in Europe
2.
On-LINE TRAINING IN COMMUNICATION: TRAINING 2.0
Creating and running training sites on
modern communication on the web
3.
CLUB OF VENICE: Honorary vice-president of informal club of
all communication directors in the 27 EU
governments, candidate countries and
EU institutions
Purpose: Exchange of ideas and experience
Projects: LIVING EUROPE
( a coming public website on
policies and discussions in all
EU member states )
CAPACITY BUILDING in
Communication ( training, etc.)
4.
GOODWILL AMBASSADOR FOR COPENHAGEN:
Projects: CLIMATE CHANGE projects
( esp. Biofuels, SmartGrid, and
electrical cars )
Communication around Climate
Change
5.
COMMUNICATING EUROPE ( making Europe move forward )
6. BONN NETWORK ( making media support peace building and
conflict prevention )
7. NAVONA PROJECT ( starting a master degree in European
journalism )
7.
ADVISOR ON EUROPEAN AFFAIRS
8.
CRONICKLER - on Myself, My family, My Work, My Ideas.
9.
MY PERSONAL WEB SITES:
·
www.Niels-Jorgen-Thogersen.dk
( in Danish )
·
www.simplesite.com/kimbrer
( in English )
·
www.simplesite.com/communicating_better
( on new media )
10.
ACTIVE ON THE FOLLOWING NETWORKS:
· SKYPE ( name: kimbrer )
·
LINKED IN
·
ECADEMY
·
FACEBOOK
·
PLAXO
·
hi5
·
XING
·
TWITTER
Niels Jørgen Thøgersen
e-mail:
kimbrer@gmail.com
January 2009
Min Krønike-skrivning
Livet er fantastisk. Fyldt med oplevelser, fyldt med udfordringer, fyldt med forandringer, fyldt med mennesker. Jeg nyyyder det og har altid nydt det. Og jeg er sikker på, at jeg vil blive ved med at nyde det.
Og skal jeg fortælle jer noget sjovt ? 🙂 Når jeg skriver om alt dette, er det næsten som at opleve det igen. Sådan har jeg det i hvert fald.
Derfor har jeg igennem flere år skrevet på min egen personlige Krønike.
Indtil nu har jeg skrevet om mit liv fra 1945 og op til 1970erne. Noget er publiceret. Andet er ikke - endnu.
Mine Krønike-afsnit er:
Dreng på landet (1945-56)
Ålestrup-årene (1956-60)
Min tid i Viborg (1960-63)
Min egen Århus-historie (1963-66)
Et megaskift i mit liv (1966-73)
For alvor sjovt (1973-2005) Dette handler om min EU-tid og er igang med at blive skrevet
Og som jeg siger: Selv om ingen andre end jeg selv læser det, så har det været alle anstrengelserne værd!
SJOVT SKAL DET VÆRE! DET HELE.
Min slægtsforskning
Det er dejligt at kende sine rødder😀 En del af dig selv er din fortid. Og dine forfædre. Hvor kommer du fra? Hvem var der før dig? Hvad lavede de - og hvordan var de ? Jeg har i mere end 40 år arbejdet med at finde mine aner ! Jeg startede, da jeg gik i gymnasiet i Viborg. Det var oplagt, fordi Landsarkivet for Nørrejylland ligger der. Og det har givet resultater... I en del af min fars slægt er jeg nu tilbage i 1573. Og jeg har ialt næsten 3000 slægtsnavne i min database - nulevende og fra forne tider. Bare man dog havde billeder af dem allesammen også! Arbejdet er lidt ligesom Sherlock Holmes. Detektiv-arbejde i ordets bedste forstand. Af og til er man nødt til at gætte for at komme videre. Og man skal også være heldig af og til. Og det ER man, hvis man bare hænger i. Men først og fremmest skal man være systematisk. Jeg er ved at skrive en Guide til Slægtsforskning. Den vil du snart finde her på min hjemmeside. Jeg har også gamle familiefotos på nettet. Kig her på albummet over min fars familie: http://photos.yahoo.com/anders_christian_thogersen http://photos.yahoo.com/johan_pedersen1836 Og min mors familie: http://photos.yahoo.com/laurids_hedegaard Se at komme igang selv! Du bliver BIDT af det!
Den vordende slægtsforsker på sikre forældre-knæ i 1948 !
Den vordende slægtsforsker på sikre forældre-knæ i 1948 !
Interaktiv kommunikation
I de "go'e gamle dage" var information noget, man sendte ud til folk. I en brochure, i et brev eller måske endda i en avis. Hvis man da overhovedet sendte noget ud.😠 Sådan er det ikke mere. Folk gider ikke læse det, der bare bliver "kastet" til dem. De er fristet af ting, der er sjovere. Derfor skal enhver, der vil i kontakt med folk, sørge for, at de kan spørge, foreslå, kritisere, debattere. De skal i centrum omkring oplysningerne. Ikke dem, der vil informere. Sådan er det. Uanset om man kan li' det eller ej. Og det bliver mere og mere sådan. Så er det jo temmelig heldigt, at vi netop i disse år får en masse kommunikations-midler, der passer som fod i hose til disse behov. De er nemme og endda billige at bruge. Og de kan nå folk, hvorend de befinder sig. Vi farter jo alle rundt hele tiden. Derfor skal kommunikation også være mobil. Hvad snakker vi om? Lad os tage nogle eksempler: Internettet. Blogs. Video-blogs. Podcasting. Skype-telefoni. Digitalt TV. Wikipedia. Automatisk oversættelse. Medie-overvågning. Og meget, meget mere. Jeg har besluttet at gøre mig selv til ekspert på denne form for kommunikation. Hverken mere eller mindre. 🤩 Ikke på det tekniske. Men på, hvad alle disse spændende ting kan bruges til. Hvilke gode erfaringer, der allerede findes. Og hvilke dårlige tilfælde, nogen er løbet ind i. Jeg vil dels hygge mig selv med at berige mig med grundig indsigt i disse interaktive sager. Og dels vil jeg gerne dele denne viden med andre - på forskellige vis og på forskellige steder. Jeg har i sidste uge præsenteret området for alle EU-regringernes kommunikations-direktører. Jeg har lavet en særlig hjemmeside om mine aktiviteter på dette felt: www.simplesite.com/communicating_better
Mit arbejde for frie medier
Vi er i vore samfund så vant til, at pressen er fri. Somme tider for fri er der nok nogen, der mener.
Men sådan er det ikke alle steder. Slet ikke. I masser af lande verden over lægger myndighederne mere eller mindre snedige og udspekulerede forhindringer for medierne. Selv i Europa. Belarus er nok det værste eksempel for tiden. Men på Balkan ser det heller ikke for godt ud. Nogen vil også nævne Tyrkiet, ikke mindst i dets behandling af kurdiske medier. Putin synes heller ikke at have læst afsnittet om fri presse særlig godt. Men det lærte man måske ikke på KGB-skolen!
Jeg er gået aktivt ind i arbejdet for at kæmpe for frie medier. Overalt. I samarbejde med forskellige NGOer og institutioner, som arbejder i dette meget vigtige felt.
Lige nu er jeg igang med at opbygge et netværk af folk, der støtter kampen for frie medier. Det kaldes "The Ring of Friends", og vi arbejder på at have en lille netværk i alle 45 europæiske lande.
Goodwill Ambassador for København
København udvikler sig stærkt i disse år. Både byen selv med DR Byen, Operahuset, hele havnefronten, osv. Og som led i udviklingen i Øresunds-området. Byen vil virkelig gerne være en tiltrækkende metropol ikke bare i Norden, men i hele Europa. Det er en af grundene til, at København allerede for ti år siden oprettede et såkaldt Goodwill Ambassador korps. Det er danskere på ledende poster rundt omkring i verden, som har givet håndslag på at gøre København mere kendt ude omkring i verden. Dels ved at informere om byen og hvad den kan. Og dels ved konkret at skaffe nyttige kontakter, hvor det er muligt. Jeg blev i foråret opfordret til at være en af disse Goodwill Ambassadors, og det sagde jeg med glæde ja til. Vi får ikke noget for det - til gengæld har vi heller ingen forpligtelser. Ud over at gøre hvad vi kan for at promote København, hvor vi færdes og igennem vore mange netværk. Vi er 81 ambassadors ialt - fordelt over hele verden. Og dette netværk er jo meget interessant og nyttigt i sig selv. I august var vi til en meget interessant 3-dages konference i København med bl.a. møder med DRs generaldirektør Kenneth Plummer, Operaens chef, Overborgmesteren og Udenrigsministeriets direktør. Se mere om korpsep på: www.ambassadornet.dk
Mit arbejde med mediers rolle i konflikter
Vi ved det alle. Konflikter er der mere end nok af i verden. Her i Belgien har der været mindst 1000 i årenes løb. Og der kommer desværre nye til hele tiden.
Vi ved også, at medier er en meget stærk magtfaktor i vor tid. De kan let sætte dagordenen - både positivt og især negativt.
Jeg er aktivt med i et verdensomspændende projekt, hvor vi vil forsøge at få medier til at spille en meget aktiv rolle i fredsskabelse og i forhindring af konflikter.
Mange organisationer har visse erfaringer med dette. FN, EU, OSCE, Europarådet og flere andre. En række vigtige NGOer har det også. Endelig har de vigtigste medie-organisationer også arbejdet med det.
Vi er nu i gang med at samle alle disse organisationer for at få dem til at:
1) udveksle deres konkrete erfaringer (gode og dårlige) 2) lave et Netværk til at sikre bedre koordinering i fremtidige situationer
Vi starter med en konference i Bonn i slutningen af april. Og derefter kører det forhåbentlig. Med en lidt fredeligere verden som resultat 🙂
THE BONN NETWORK
THE BONN NETWORK: WHY – AND VISION FOR THE FUTURE
Niels Jørgen Thøgersen
Media and Communication Consultant
The cold war is over. We have all celebrated its disappearance for years. And we should continue to do so – and try to ensure that it does not come back in one form or another.
But the end of the world-wide cold war did not mean that conflicts ended altogether. Unfortunately, they continued in large parts of the world, including in Europe in the Balkans. Not wars between nations, but inside nations. At all times – also today – we can easily count 40-50 serious conflicts around the world. The UN, the European Union, NATO, the African Union, and others are active to try to stop them. In some cases with success, in others without.
It is evident that new and more efficient methods have to be launched to help to improve the situation. To help in peace building and also in preventing potential conflicts from braking out.
We believe that MEDIA should play a much stronger role in this context than they do today. All media: TV, radio, the written press, the Internet, etc.
Media are strong. Media exist everywhere. And media normally feel a strong co-responsibility for a positive development in the societies, where they operate. Especially the so-called public service media, but most of the others too.
Don’t media already play a role in peace keeping and conflict prevention? Yes, they do. Many projects around the world are good proofs of that. Either the media initiate these efforts themselves in many different ways.Or they are part of projects supported by international organisations, governments, and others. So far so good.
But the real and serious problem is that these efforts are hardly ever coordinated. Each project is started and run by itself. Without coordination with others and without learning from previous experiences. This is, of course, very bad and very deplorable.
The BONN NETWORK is an initiative to try to solve that problem. What do we want to do?
First of all, we want to ensure an ongoing informal coordination between all actors in this field. We want to build a simple and non-bureaucratic structure, which includes all potential stakeholders from the intergovernmental organisations (UN, UNDP, UNESCO, the World Bank, OSCE, the Council of Europe, etc. ) to the EU institutions, the media ( incl. the EBU and IFJ), the many NGOs operating in the field, and the research institutes dealing with these questions. By bringing them together in the Network we have a great chance to ensure that they are all well informed in time on what is going on and can benefit from each other’s experience
Secondly, we want the BONN NETWORK to be pro-active with the donors in the sense that we try to identify potential conflict areas well in advance, prepare a project to try to address these problems in time, and arrange that those NGOs and media which have the necessary expertise and capacity to run such projects will finalise the proposal and run it, if the funding is forthcoming. It goes without saying that each project will have different participants.
Thirdly, we want the BONN NETWORK to organise itself in such a way that it is able to act with great speed and efficiency when the need is there. Success in conflict prevention is very often a question of time – to be able to act very, very quickly. This means that the NETWORK will create a database with the names and contact points of as many experts as possible. The database will also contain an operational overview of the media landscapes in countries and areas where conflicts might arise. It will also in its database have an up-to-date overview of possible funding possibilities for different types of need. It will build a very efficient and fast communication network between its members. And it will try to have framework agreements with important donors like the EU Rapid Reaction Mechanism giving it the possibility to act and react with immediate effect – and not always have to wait for procedures, which can take too long to complete. These procedures must if possible be finalised before the needs arise. It is evident that donors like the EU and others are very interested in working with large networks like the BONN NETWORK instead of having to deal with individual partners in each case.
And as a fourth point the BONN NETWORK will on a permanent basis work closely with universities and other research institutions to learn from their research in previous experience in the field. Why not learn from experience in the past? This will bring us all forward. Several universities, including the University of Colombia in the US, have shown a very active interest in working with the NETWORK about these matters.
These are the main reasons why we took the initiative to create the BONN NETWORK. An informal network, where all participants remain independent and responsible for their own activities. But where a closer coordination and cooperation with bring everybody, not least the solutions to the serious conflicts around the world, decisively forward.
We strongly believe that this is a WIN-WIN situation for EVERYBODY. For solving the conflicts. For the donors. For the media. For the NGOs.
The conference in Bonn at the end of April was a very good start. More and more partners join the Network. And the first coordinated projects are already coming in place in several parts of the world.
Let’s all continue very actively along this road.
Niels Jørgen Thøgersen
niels@skynet.be
Moderne ledere og moderne kommunikation
Mange kan det. Flere tror, de kan det. Og endnu flere lærer det aldrig 😥 Jeg taler om moderne kommunikation, hvor man på mange forskellige måder skal INVOLVERE dem, man vil informere. Man skal kommunikere med dem - ikke bare kaste information efter dem. Men hvordan gør man det ?? De fleste ledere i dag aner det ikke. Eller de tror måske, at de ved det. det er næsten værre. Det kan der komme frygtelige ulykker ud af. I korthed: Hvad er det vi taler om? Det er for eksempel: Digital TV news; web TV; mobile news; web radio; web editing; blogging; podcasting; story telling; branding; citizens journalism; on-line communities. Og meget mere. Ja, undskyld at det altsammen har engelske navne. men det er måske ikke helt tilfældigt.. Du kan se mere om det på min site: www.simplesite.com/communicating_better Næste spørgsmål er: Hvor skal disse ledere lære noget om det? Realiteten er, at sådanne "læresteder" findes stort set ikke i dag. I hvert fald ikke kurser, hvor travle direktører og andet godtfolk kan komme i en uge og få en hands-on introduktion til alt det nye. Vel at mærke præsenteret af de bedste i Europa eller udenfor inden for hvert område. Derfor har jeg sammen med to andre kommunikations-specialister taget initiativet til oprettelsen af: The European Communications Academy
Det vil i prakksis blive kørt af Det frie Universitet i Bruxelles (ULB). Og det første ugekursus vil blive kørt senere i år. Akademiet vil også arrangere en løbende videreuddannelse via TV og Internettet for de ledere, som har været igennem dets kursus. Akademiet er især møntet på offentlige ledere fra hele Europa. Men private kommunikatorer vil også være velkommen.
|
|
|
|
|
|
|